dijous, 23 de març del 2017

Treballem en xarxa

D'uns anys ençà, la gent ha començat a prendre consciència de la importància de les escoles. La gent es qüestiona allà on deixarà el seu fill i si bé abans, l'escola era la que et tocava i ja està, en general, ara comença a haver-hi força gent que cerca el lloc de residència segons l'escola.
Avui ha començat el període de preinscripció a les escoles i si bé no ha estat una allau de trucades, sí que a l'escola i a l'ajuntament hem anat rebent trucades de gent interessant-se per l'escola i el projecte. Gent d'arreu. Disposada a canviar de vida per poder oferir als seus fills allò que creuen que és el millor.
Abans no dic que no passés. També passava, però ara, sembla que és una dinàmica més freqüent i molta gent està disposada a canviar d'entorn de vida, si creu que això anirà bé pel seu plançó i està bé, molt bé. Perquè vol dir que ens qüestionem les coses i no acceptem allò que ens ve donat si no hi estem d'acord.
Juntament amb aquest moviment de famílies, també hi ha un moviment de mestres. No parlo de mestres que canvien d'escoles, sinó de mestres que pretenen transformar les escoles on estan, ja sigui apuntant-se a cursos que creuen que els aniran bé, ja sigui visitant altres escoles, assessorant-se o afegint-se a onades reformadores. L'educació a Catalunya és un dels temes més importants. La gent hi para esment i en molts aspectes, com a país, som un referent.
Ara, a l'escola, ens han demanat d'explicar el projecte que estem duent a terme a Alacant, dins d'unes jornades per escoles rurals. El més important no és que ens ho hagin dit, moltes altres escoles ho podrien fer, sinó que el món educatiu es belluga. Busca altres maneres de fer i les observa i segurament si hi ha coses que creu que pot integrar ho farà i sobretot, està disposada a escoltar. A aprendre.
Fa uns dies ens van visitar diferents mestres dins del programa "Escoles singulars" de la FUB. D'ells en podem aprendre molt, només calia sentir-los parlar, perquè fins i tot professionals que podrien ser referents, estan oberts a veure altres dinàmiques, sense condicionants, escoltant, mirant, reflexionant. Oberts de ment. Compartint. Perquè l'educació és quelcom que s'ha de fer en xarxa, alimentant-nos els uns dels altres, picant d'arreu, prenent allò que ens pot oferir cada centre o cada professional de bo, perquè no hi ha un únic model ni tampoc una única manera d'educar. L'educació és una barreja de factors i com més productes coneixem i barregem, millor és el resultat.