divendres, 31 de juliol del 2015

De nou, un matí a la Bressola

A finals de mes torno a pujar a Perpinyà, bé, al Soler, on hi ha l'Institut, a fer una formació sobre matemàtiques als companys de La Bressola. De fet, estic segur que allà hi ha molts que en saben molt més que jo d'aquesta ciència, només cal tenir present que si hi ha un institut hi ha llicenciats i per tant, de coneixements matemàtics, de ben segur que em passen la mà per la cara. Ara bé, vull pensar i això és el que m'esperona, que els puc oferir quelcom de diferent, no en quant a l'àrea purament de matemàtiques, sinó referent a la Didàctica, al desplegament d'aquesta àrea dins de l'aula.
Fa temps, de fet des que vaig començar a treballar de mestre, si no abans quan estudiava, que em plantejava per què de la desafecció dels infants per aquesta àrea, per què molts no trobaven atractiu a les matemàtiques i de fet, encara avui dia, quan un nen em diu que no li agraden les matemàtiques, si he treballat amb ell durant un temps, sento com si hagués fracassat, com si no hagués fet bé la meva feina. D'entrada perquè dir que no li agraden les matemàtiques és massa genèric, massa general i per tant, està encabint en aquest desplaer, molts aspectes que de segur li agraden però no s'ha plantejat, des de jocs de taula a activitats de lògica, passant per descobriments increïbles o mesures viscudes. D'altra banda perquè aquesta desgana es deu a que un aspecte matemàtic, en general és el càlcul, ha passat per sobre de tot el demés i per tant la seva sobre-exposició ha fet que avorreixi aquesta ciència. Per tant, el repte principal per mi, no és l'aprenentatge de les matemàtiques -fixeu-vos que malgrat molts mestres els nens aprenen matemàtiques- sinó la percepció i l'atractiu que generen aquestes en els infants, perquè si se senten atrets per aquesta, per alguna branca d'aquesta, a la llarga, en comptes d'aturar-se al coneixement matemàtic bàsic i indispensable, aniran més enllà, gaudint de les descobertes i de l'àrea fins a límits insospitats, obrint la seva ment.
Per ser sincer del tot però, a més del fet de dedicar un matí a reflexionar sobre les matemàtiques, el que més m'atrau i em captiva de tornar a La Bressola és d'entrada veure els antics companys, amarar-me d'aquella empenta i ganes de treballar, d'innovar, d'implicar-se en l'educació i de l'altra conviure, ni que només sigui durant unes hores, de l'esperit bressola, de l'esperit projecte que fa que força mestres iniciïn una aventura lluny de casa avocant-se a un projecte, a un repte i hi dediquin molt de temps i més energies.