dijous, 28 d’agost del 2014

Circ de Troumouse. Cresta de La Múnia ( 3.133 m. )

Tubs de Gerbats
Dimarts, amb el Martí i el Dani, vàrem anar al circ de Troumouse, a Gavarnie. Vàrem dormir a la furgoneta, al mateix circ, al pàrquing ( 2.091 m. ) per l'endemà fer tot el circ per la cresta de la Múnia.
De bon matí una boira pixanera ho embolcallava tot. Vàrem sortir a les 7 i amb l'ajut del GPS, vàrem anar cap a la paret, travessant uns prats ondulats plens de bestiar.
Un cop a la paret, que des de lluny semblava impossible de pujar, vàrem anar-la enfilant seguint una diagonal marcada amb fites. El terreny era pedregós i descompost. En poc menys de dues hores vàrem arribar al coll de Sède. Només enfilar-nos un xic ja vàrem deixar la boira a sota i les imatges amb el sol ixent, foren impressionants.
Bona part de la cresta que vàrem fer.
A partir d'aquí comencem a resseguir la cresta. En un principi molt fàcil, planera i ample, però al cap de poc, cal travessar els Tubs de Gerbats. Un flanqueig sobre herba i pedra descomposta i esmicolada, sobre una timba d'uns tres-cents metres d'alçada. El camí és llarg i tot i que no és especialment difícil, la caiguda tota l'estona visible i la inconsistència del sòl, fan que sigui un pas especial. D'aquells que vas amb el cor encongit i la llengua tan seca que no enganxaria un segell.
A punt per a crestejar
Passat aquest s'enfila cap al Pic Petit Blanc ( 2.957 m. ) un camí fàcil i tranquil, sobretot un cop es deixen els tubs darrere. Després, seguint un corriol ample i ben fresat arribem al Pic Heid ( 3.022 m. ) des d'on veiem tots els cims del voltant sobre uns núvols baixos.
Passat aquest, crestejant una mica, amb roca gran, sòlida i amb bones nanses, no massa aeri, fem la Punta de Aires ( 3.028 m. ) i el Pic de Troumouse ( 3.085 m. ).
Equipant-nos a Sierra Morena
Quan baixem del cim de Troumouse arribem al segon punt clau de la sortida. La paret de Sierra Morena. Una paret d'uns 35 metres, força vertical, amb passos de II i III grau. És una paret que es pot pujar bé, però com sempre a la muntanya, el cap hi juga molt i el desnivell i l'alçada, ens aconsellen encordar-nos. Superat aquest pas, ja sense dificultat, arribem al cim de Sierra Morena ( 3.090 m. ).
Passat aquest, entre trams amples i fresats de descens i la pujada crestejant, arribem a la Petita Múnia ( 3.096 m. ) i seguint la cresta fem el punt més alt del circ, La Múnia ( 3.133 m. )
De baixada seguim la cresta fins al pas del Gat, una escletxa a la roca per on superarem uns tres metres d'alçada. Seguim baixant per una tartera i algun tram de roca i neu fins a Le Passet, una paret d'uns cinc metres que podem desgrimpar força bé.
A partir d'aquí ja només cal seguir el corriol que ens portarà a la furgoneta.
Pas del Gat
Le Passet
Abans però d'arribar a l'aparcament, ens aturem a un dels rierols que baixen i fem una bona remullada, una remullada reviscolant.
Al final ens varen sortir uns 1.300 metres de desnivell i 14 Km en poc més de set hores amb aturades per ganyipar.
Sense massa més temps per gaudir de l'entorn agafem la furgoneta i camí del Tourmalet i Aspen per tornar cap a casa.
La veritat és que és una sortida molt aconsellable. Ens ho vàrem passar molt bé, gaudint gairebé tota l'estona, patint algun pas, amb molt bona companyia i bona conversa, llàstima que està tan lluny.

Més imatges de la sortida