dimecres, 5 de febrer del 2014

Espanyolitzant des de l'escola

Avui, al claustre, hem estat mirant una mica quin  currículum preveu la nova llei d'educació, la LOMCE, que s'ha de començar a aplicar l'any vinent. El currículum és allò que s'ha de treballar durant l'escolarització i a què se li dóna més o menys importància.
Una de les coses que més ens ha sorprès, no perquè en dubtéssim, sinó perquè finalment en l'esborrany es veu plasmat, és el tipus temari que s'ha d'impartir.
Primer de tot torna la divisió dels medis en medi natural i medi social. Amb els anys s'havia passat a treballar de manera més global aquestes dues àrees, ja que estan molt relacionades, en els projectes. En medi social, sobretot, es canvia totalment l'enfocament. Si bé abans, per exemple a geografia, es començava des de la proximitat, el municipi, la comarca fins arribar a la globalitat, el món, passant per la demarcació, el país i així anar pujant, en l'actual es fa al revés i es comença per Europa i es passa cap a Espanya. Desapareix la comarca i el municipi. Està clar que si es volgués es podria fer però sempre carregant més el temari que ja s'han ocupat d'omplir. Per exemple a França el currículum és força obert, unes orientacions, unes 30 pàgines, mentre que amb la nova llei, a l'Estat serà d'unes 180 pàgines. És un detall per tal de que ens fem a la idea del nivell de precisió i, perquè no, d'intervenció d'aquest.
Un altre aspecte que ens ha xocat i potser és el més important, és l'enfocament de la història. Sense cap tipus de vergonya, parlen de la prehistòria d'Espanya o l'època clàssica d'Espanya, com si Espanya, com a concepte ja existís. Per tant, s'acosta a aquells postulats de l'Aguirre que Espanya té 3000 anys d'història i amb en Wert, més i tot. Desapareix, per descomptat, tot el que fa referència a Catalunya o si més no jo no ho he sabut trobar. Us convido a que visiteu l'esborrany, penjat a la pàgina del ministeri i que ho cerqueu.
Aquests canvis, per si a algú li passa pel cap que es podrien ignorar per part d'uns mestres compromesos, s'han buscat la manera d'assegurar-los. Des de l'Estat es marcaran les proves de final d'etapa, ara les fa el Departament, de manera que ells posaran les preguntes i així controlaran el contingut i si no es passa no es tindrà el certificat de batxillerat i tampoc es podrà accedir a la Universitat.
Juntament amb aquesta llei, un altre dels atacs frontals a l'escola és la resolució del TSJC, que obliga a fer el 25% d'hores lectives en castellà i a més a més diu que han de ser troncals, com si aquests jutges fossin pedagogs titulats. Però la clau és que si bé abans al ser el denunciat el Departament podia obviar-se pel pes d'aquest i perquè no hi  havia una persona física, ara ho focalitzen en els directors, de manera que si no ho acaten els inhabilitaran. Els foragitaran. Van cap al dèbil, com en l'època franquista.
Resumint, que segueixen atacant-nos per terra, mar i aire i si no reaccionem perquè ens sembla que és poc important el que passa o senzillament perquè no ens afecta ja que no tenim nens o no som mestres, d'aquí quatre dies hauran eliminat qualsevol rastre de nació catalana de l'escola i a la llarga del país. Un pla ben pensat.

3 comentaris:

Criticartt ha dit...

Totalment d'acord!! el meu conte no s'ha acabat!!! un post molt interessant que crec que han de llegir molts altres pares per entendre el que passa amb aquesta nova llei d'educació que ens estan fent empassar amb un embut!!!! Hem de lluitar per conservar el nostre patrimoni... cultura, llengua...i els nens... el nostre futur!!

Anònim ha dit...

Em posaria de mala llet si em toqués ser professor amb aquesta política >_<

I es clar, lo seu no es adoctrinar, es simplement adaptar l'educació al seu punt de vista...

xavier pujol ha dit...

Per descomptat que no li trec importància a la intenció del Wert d'espanyolitzar els nens i nenes a les escoles. És preocupant la dèria que té aquest senyor i qui el va posar al capdavant del ministeri, per acabar amb l'essència de Catalunya.
Però no se'n sortiran. Conec gent gran que gairebé no va anar a l'escola, o d'altres que ho férem la Formación del espíritu Nacional... mai ens vam sentir espanyols, perquè som catalans.
Fita