diumenge, 20 de gener del 2019

L'escola que sorprèn

Entenc una escola com un sistema viu, dinàmic, capaç de sorprendre, on tot i haver-hi unes rutines clares i unes dinàmiques habituals ben marcades, sempre hi ha lloc per a la sorpresa. Per a la il·lusió. Pel sacseig emocional.



Moltes tasques poden ser rutinàries, sistemàtiques, per tal d'adquirir uns aprenentatges concrets, encara que no estaria de més trobar la manera de fer que allò que s'aprèn fos atractiu en tots els aspectes i s'assolís de manera gairebé inconscient, però tenint en compte que d'això no sempre en sabem, l'escola, com a sistema viu, ha d'estar oberta a la sorpresa i si bé sense fer massa coses ja passa sovint i aleshores només cal saber aferrar-se a aquest fil, d'altres vegades està bé provocar-ho. Arriscar-se, perquè encara que per molts qualsevol canvi és viscut com un risc i de vegades costa fer el pas, ja sigui per desconeixement, ja sigui per por a la feina, aquest esdevé l'espurna que encén la metxa de la curiositat i amb ella, la motivació, precursora dels èxits.
Fa temps vàrem construir un galliner i des que el vàrem fer i passant per moltes situacions, ara tenim cura d'un pollet que gairebé ja no ho és de com ha crescut. També vàrem posar un aquari i passant de tenir-hi tots els peixos comprats en una botiga i que amb poc temps es morien, ara hi tenim peixos de la riera i no només això. Tenim un ecosistema ric i variat on, a més dels peixos, tenim altres espècies que reprodueixen fidelment la riera. Hi tenim cargolines, que des de fa un temps ja ponen ous i es reprodueixen, també un capgròs que sobreviu amagat, uns escorpins de riu que estan a l'aguait, larves vàries, nedadors d'espatlla i per sobre de tot, una larva de libèl·lula que fa allò que faria al riu, amagar-se gairebé tot el dia excepte a l'hora de menjar, que surt a caçar algun peix. I el millor de tot plegat és que sorprèn als infants i aquests, encuriosits, segueixen l'evolució d'aquest i es sorprenen.
L'estudi d'aquests ecosistemes és molt positiu. Ens ajuden a parlar de molts temes i esdevenen una font d'aprenentatge, en molts aspectes, ric i variat i no només en aspectes relacionats amb el medi ambient, que sí, sinó també d'aspectes vitals bàsics, perquè l'escola que sorprèn, captivarà als infants.