Aquest projecte s’ha realitzat a l’escola Sant Vicenç, de Sant Vicenç de Castellet. És una escola de dues línies, tot i que ara s’està plantejant d’obrir una tercera línia malgrat no tenir espais, doncs hi ha uns quatre-cents infants en una escola pensada per a tenir-ne la meitat.
Sant Vicenç de Castellet és un poble a cavall del Bages i el Vallès, molt influenciat per l’àrea metropolitana gràcies a les bones comunicacions de què disposa. Això ha fet que els darrers anys hagi experimentat un gran creixement de població immigrada de la corona urbana, tot i que darrerament, amb la crisi econòmica, s’ha frenat un xic.
La proposta realitzada s’ha dut a terme a les dues classes de sisè del centre. Una amb vint-i-quatre nens i nenes i l’altra amb vint-i-sis infants, la major part dels quals són castellanoparlants. El projecte començà al primer curs de cicle superior de Primària d’aquests.
Justificació
Quan aquests dos grups classe eren a cinquè, ens adonàrem de que si bé anaven assimilant en general els continguts de l’àrea de llengua catalana, totes les experiències que narraven o tots els seus referents musicals eren en altres llengües, desconeixent el panorama musical català, catalogat com a poc ric i menys interessant per a ells. El seu coneixement de grups catalans es limitava a la dels grups infantils que havien cantat de petits o bé a cançons tradicionals lligades a les festes populars. Aquest coneixement esbiaixat, feia que tinguessin en molt mal concepte la producció musical catalana, quedant-se en els tòpics, excepte dos o tres infants.
A més a més veiérem que a les sortides que fèiem, si posàvem música en català a l’autocar, abans fins i tot d’escoltar-la, ja demanaven que es canviés per avorrida o poc interessant. Acte seguit, les úniques cançons que cantaven, pràcticament, eren en castellà.
Així doncs, després de valorar la importància de viure la llengua des d’altres àmbits, fent-la atractiva pels infants i traient-la del marc clàssic educatiu, optàrem per introduir-la de manera més amena.
A més a més, creiem que descobrir coses plaents d’una llengua fa que la percepció que es té d’aquesta millori i fins i tot esdevingui atractiu no només estudiar-la, sinó també parlar-la, un dels aspectes més complicats d’aconseguir.
El projecte
Amb aquests dos grups de nens i nenes veiérem la necessitat de sistematitzar les matemàtiques, per això decidirem dedicar un dia a la setmana al càlcul. Són uns grups als quals els hi és molt positiu establir unes rutines, ja que aquesta repetició fa que a la llarga els continguts treballats s’assimilin i interioritzin més fàcilment.
Amb el català ens adonàrem que calia trobar una sistematització semblant al que férem amb les matemàtiques. Un treball sistemàtic de llengua que ens permetés d’una banda treballar aspectes prèviament introduïts de gramàtica, lèxic o ortografia i alhora seduir amb la llengua. És a dir, treballar la llengua d’una manera atractiva, tot fent-la seductora.
Aquests infants, com la majoria, tenen com a referents musicals estrelles llunyanes del pop o del rock i desconeixen tot allò que es fa al seu país en general. Ja sigui perquè mai han tingut interès en cercar altres grups de música, ja sigui per tots els tòpic que acompanyen des de fa temps la producció musical que es fa al nostre país o bé perquè ningú els ha acostat a la música actual catalana..
Per tant, decidírem dividir el treball de l’àrea de català en tres àmbits. D’una banda el treball del llibre, on a partir d’aquest s’introdueixen textos, es comenten, es veuen normes ortogràfiques, etc. D’altra banda decidírem destinar un dia a la lectura d’un llibre narratiu, per tal d’intentar despertar l’interès i la curiositat per la lectura. I finalment ens reservàrem un dia per treballar peces musicals.
Desenvolupament
A cada sessió es presenta una cançó diferent. En aquesta es proposa una activitat que està relacionada amb allò que s’ha treballat prèviament a l’aula, des dels verbs a l’accentuació, passant per qualsevol norma ortogràfica, qualsevol excusa és bona.
Un cop presentada la cançó, aquesta és llegida i treballada. Finalment, quan aquesta ja ha estat treballada, s’escolta a classe. A vegades però, pot ser una cançó que faci les funcions de dictat i la mateixa activitat ja és escoltar-la d’entrada.
A més a més, això ens permet ensenyar d’una manera pràctica les diferents variants dialectals i parlar sobre la realitat de país. També és cert que treballar la llengua a partir de la cançó ens féu acostar als infants una llengua més viva i col·loquial, el llenguatge quotidià.
Ens adonàrem que poc a poc ens demanaven d’on trèiem les cançons i que les hi poséssim de nou mentre treballaven altres àrees, com per exemple plàstica o a l’hora de classificar. I el més sorprenent de tot, era que a base d’anar-ne introduint, les anaven memoritzant i les anaven cantant, fins al punt que certes cançons no necessitaven escoltar-les gaires vegades per recordar-se’n de fragments o fins i tot alguna tota sencera.
Així doncs, veient l’interès que havia despertat, decidírem penjar totes les cançons que s’anaren treballant, així com les activitats que es feren a partir d’aquestes, al blog de la classe on després, els infants, poden tornar a escoltar-les a casa.
Disposar d’un espai virtual de classe ens permet que la tasca començada a l’aula continuï a casa i que totes aquelles cançons que s’han presentat, les puguin escoltar a casa i compartir amb les famílies, com bé ens demostren que fan.
A més a més podíem fer enquestes per tal de demanar quines cançons els agradaven més, quins grups els eren més propers o qüestions d’aquest tipus.
Vàrem treballar diversos grups, intentant no repetir per mostrar la gran varietat que hi ha i alhora per poder arribar a tothom.
Dos anys després hem treballat més d’una vintena de cançons, de gairebé tots els racons dels països catalans, des de València fins a la Catalunya Nord, passant per les Illes.
Les cançons
Si bé les activitats plantejades es poden fer amb qualsevol cançó, nosaltres n’escollirem algunes perquè ens semblava que eren més apropiades, per la temàtica que estàvem treballant o simplement perquè ens agradaven.
Nom de la cançó | Grup o autor musical | Activitat proposada | Variant dialectal | Activitat complementària |
Jo som feliç | Feliu Ventura | Omplir buits de la cançó | Valencià | Parlar sobre què ens fa feliç |
Compta amb mi | Teràpia de shock | Buscar els verbs i classificar-los per temps | Català estàndard | Parlar sobre l’amistat |
Del sud | Miquel Gil i Obrint Pas | Buscar els determinants i classificar-los | Valencià | Cançó de protesta |
El caganer
Quan somrius | Albert Pla i altres | Audició | Català, mallorquí | Tradicions |
La petita rambla del poble sec | Cesk Freixas | Omplir buits amb paraules amb accent | català central | Libdup |
Alegria | Antònia Font | Passar al català estàndard mots mallorquins | Mallorquí | Variants dialectals |
L’home i l’elefant | Roger Mas | Cançó desordenada i amb buits | Català central |
|
El desesperat | Dijous paella | Monosíl·labs | Català | Parlar dels problemes |
No tinc temps | Mazoni | Omplir buits de v i b que manquen | Català | Parlar sobre el temps. L’ocupació d’aquest |
Titella malabarista | Macedònia | Omplir els buits amb c i q | català | Els problemes familiars. Separacions, morts, dols |
Corren | Gossos | Buscar paraules que hi manquen | Català central |
|
La rumbeta bona | Dusminguet | Omplir buits ortogràfics | Català | Estils de música. La rumba. Els gitanos. |
La fera ferotge | Ovidi | Explicar la cançó. Fer un conte. | Valencià | Història contemporània. |
Que tinguem sort | Dani Flaco | Omplir buits de paraules amb dificultats ortogràfiques | Català | Comiats. |
Avions | Marc Parrot | Ordenar | Català | Sentit figurat |
Conclusió
Ara, cada cop que anem d’excursió, a més de la pel·lícula que sembla que és obligatòria, portem un cd on hi ha totes les cançons que hem treballat i tard o d’hora el posem i inequívocament, un cop comença a sonar, els infants comencen a cantar-les, una rere l’altra, algunes amb més passió que d’altres.
Per tant, podríem dir que s’ha aconseguit que el català penetri en un altre àmbit i després, com que a l’ambient es respira el català, és més fàcil mantenir la llengua.
A final de curs els mestres vam regalar una còpia del cd amb les cançons a cada infant, de manera que per a molts, és el primer recull de música en català i qui sap si potser, a la llarga, no serà la llavor que els despertarà l’interès per aquests grups i aquest tipus de música, així com per consolidar la llengua..
Podeu trobar totes les cançons treballades a sisebsantvi.blogspot.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada